Olej lniany dla dzieci i nie tylko

Olej lniany dla dziecka i nie tylko – czyli kolejny Superfoods?

Odrobina historii………

Już w starożytności ludzie wykorzystywali z powodzeniem len w codziennym życiu. Kosmetyki, sznurki i sznureczki, materiał do mumifikacji zwłok, włókiennictwo to tylko niektóre przykłady zastosowania tego surowca. Obecnie wraz z rozwojem nauki i badań medycznych naukowcy dostrzegli także inne profity wykorzystania lnu – to suplementacja naszego organizmu kwasami omega-3 w postaci tłoczonego na zimno oleju z nasion lnu.

Troszeczkę kuchni……

Olej lniany jest niezastąpionym składnikiem zdrowej kuchni. Z czystym sumieniem możemy go stosować do przyrządzania sałatek, surówek, twarożku, ziemniaczków, śledzików, kapusty kiszonej jako dodatek do pieczywa. Należy pamiętać aby nigdy go nie podgrzewać i nie gotować ponieważ tylko spożywany na zimno nie traci swoich zdrowotnych właściwości. Olej lniany ma orzechowy smak oraz charakterystyczny lniany zapach. Olej należy przechowywać w ciemnej butelce, w niskiej temperaturze, zdala od promieni słonecznych. Nie kupujmy więc oleju na bazarkach tylko w aptece i sklepach zielarskich zwracając uwagę na jego przechowywanie, jeżeli chcemy cieszyć jego zdrowotnymi właściwościami.

Łyżeczka zdrowia…..

Ponieważ olej lniany zawiera wielonienasycone kwasy omega-3 jest środkiem spożywczym, który wpływa korzystnie na funkcjonowanie naszego organizmu. Kwasy omega-3 odgrywają ważną rolę w profilaktyce leczenia otyłości, choroby wieńcowej, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, chorób układu krążenia. Korzystne działanie tych kwasów polega na niwelowaniu stężenia trójglicerydów w osoczu krwi, wyrównywaniu ciśnienia krwi, działaniu antyalergicznym, przeciwzapalnym i przeciwzakrzepowym.

…… i szczypta nauki.

Kwasy tłuszczowe są potrzebne organizmowi człowieka min. do syntezy witamin i jako źródło energii. Współczesna dieta jest oparta w większości na spożywaniu kwasów nasyconych, które w zjadane w nadmiernej ilości szkodzą naszemu zdrowiu. Powinniśmy zatem wzbogacić nasze posiłki w kwasy wielonienasycone – omega-6 i omega-3. Należy jednak zwrócić uwagę na odpowiednie proporcje wymienionych kwasów w diecie – ograniczenie omega-6 na korzyść omega-3. Kwasy mega-3 to: ALA – występuje w siemieniu i oleju lnianym, EPA i DHA –występują w tłustych rybach. Kwasy omega-6: LA-kwas linolowy, AA-kwas arachidowym. Oba kwasy omega-6 występują w: mięsie, nabiale, jajach, ziarnach z wyłączeniem siemienia lnianego, orzeszkach ziemnych oraz olejach zwłaszcza słonecznikowym i kukurydzianym.
Najważniejsze dla funkcjonowania organizmu człowieka są kwasy EPA i DHA, które sami potrafimy wytworzyć ale tylko wówczas gdy dostarczymy organizmowi z zewnątrz kwas ALA. Spożywając więc w posiłkach olej lniany wzbogacamy naszą wewnętrzną osobowość w kwasy omega-3.

Olej lniany składa się z :

  • 57% – kwas ALA (omega-3)
  • 18% – jednonienasycone kwasy tłuszczowe (omega-6)
  • 16% – wielonienasycone kwasy tłuszczowe
  • 9% – nasycone kwasy tłuszczowe

Olej lniany zawiera 50 razy więcej omega-3 niż oliwa z oliwek i 5 razy więcej niż olej rzepakowy.

Dodaj komentarz